Gaat deze ontwikkeling e-mailmarketing echt verslaan?

arrow

Het is alweer een aantal maanden geleden dat ik voor het eerst kennismaakte met een chatbot. Ik was wat aan het scrollen op Facebook en stuitte op een interessante weggever van een vrouwelijke, Amerikaanse marketing-goeroe. Ik vulde mijn gegevens in en er gebeurde…. niets!

Omdat ik toch erg graag wilde weten wat die weggever mij te bieden had, besloot ik haar website op te zoeken. Er verscheen een pop-up met de vraag of ze me ergens mee konden helpen en een directe link naar de Messenger inbox van haar Facebookpagina. Ik besloot een bericht te sturen. Tot mijn verbazing kwam er direct een reactie. Waar ze me mee konden helpen? Eén van de opties was een niet ontvangen Freebie. Ik klikte erop en kreeg, wederom direct, een reply met de vraag welke ik dan niet ontvangen had. Weer 1 klik en ik ontving een bericht met de betreffende weggever als download! Ik was flabbergasted, wat een geweldige service! Hoe deden ze dat??

Vanwege de verschillende, duidelijk vooraf geprogrammeerde, keuze-opties was het mij wel duidelijk dat het geen menselijke operator was die mij had geholpen. Maar hoe deden ze dit dan wel?? Mijn marketing en techniek hart gingen direct sneller kloppen. Dit was geweldig! Ik besloot een bericht terug te sturen met de opmerking dat ik dit een geweldige service vond en de vraag hoe ze dit in hemelsnaam voor elkaar hadden gekregen…. Deze vraag ging mijn chatbot-operator duidelijk te ver. Ik ontving een standaard reactie en daarna niets meer… Maar mijn interesse was gewekt.

Nu, een aantal maanden later, weet ik niet alleen hoe ze dit deden. Maar ben ik nog veel enthousiaster over de mogelijkheden dan ik toen kon vermoeden. Wat een geweldige kansen liggen er voor het grijpen door het gebruik van Messenger Chatbots!

Een Messenger-wat??

In Nederland zijn Messenger Chatbots nog relatief onbekend, zelfs in Amerika is het fenomeen eigenlijk nog nieuw en volop in ontwikkeling.

Wat is het dan? En wat kun je ermee? Een Messenger Chatbot beantwoord automatisch de chatberichten, die klanten versturen naar jouw Facebookpagina, via een vooraf opgesteld script.

Zo kun je bijvoorbeeld geautomatiseerd jouw adresgegevens of openingstijden verzenden als mensen die keywords gebruiken in hun vragen. Maar deze mogelijkheden zijn (binnen de standaard visual-bot-builders) nog beperkt.

Waar ik denk dat, met name voor online ondernemers, chatbots echt een verschil kunnen maken is binnen de salesfunnel. Het actief werven van abonnees, zoals je dat ook doet binnen e-mailmarketing, met als doel ze kennis te laten maken met jou, je producten en je bedrijf. Zo kun je, veel eenvoudiger dan via e-mail, enkele simpele vragen stellen om er achter te komen waar jouw klant écht in geïnteresseerd is. Door deze interactie, én door ze vervolgens alleen informatie te sturen die voor hen echt relevant is, bouw je veel sneller een connectie op dan dat je dit zou doen via e-mailmarketing. Alle tags die hiervoor nodig zijn kun je, net als binnen e-mailautomation, heel simpel aanbrengen.

Of wat dacht je van een reminder voorafgaand aan een webinar of Facebook Live? De open rates en CTR’s van een Messenger bericht liggen ruim 3 keer hoger dan die van e-mail. Kun je je voorstellen wat dat betekent voor jouw marketing?

Als je een vriend een berichtje stuurt waar je snel een reactie op wilt, of waarvan je het belangrijk vindt dat hij het snel leest. Stuur je dan een mail? Of een chatbericht? Juist! Dat kan nu ook naar jouw zakelijke contacten, volledig geautomatiseerd!

Chatbots zijn hot

In Nederland worden chatbots nog maar mondjesmaat gebruikt, maar ik weet zeker dat het niet lang duurt voor hier verandering in komt! Dat het zelfs in Amerika nog in de kinderschoenen staat blijkt wel uit het aantal leden van de besloten gebruikersgroep op Facebook van één van de toonaangevende visual bot builders. Deze had op 1 juli nog maar 163 leden…. Nu, iets meer dan een maand later, zijn dit er al 2846.

Ook de ontwikkelingen gaan in een razend tempo. Steeds verdergaande e-commerce mogelijkheden. Betalingen ontvangen, direct binnen Messenger. Een integratie met Zapier, waardoor je jouw chatbot overal-en-nergens mee kunt koppelen. Echt, hoe meer ik er over heb gelezen en gehoord, hoe meer mogelijkheden ik zie!

E-mail marketing

Gaat deze ontwikkeling uiteindelijk de plek van e-mailmarketing in de marketingmix innemen? Nee, dat denk ik niet, maar ik denk zeker dat het een aanvulling op de mix is die geen enkele online ondernemer mag missen!

Wil je meer lezen over Chatbots? Blijf mij dan volgen. Ik houd je op de hoogte van alle ontwikkelingen en ik kan jou ook helpen op deze service in te zetten voor jouw klanten!

Wil je alvast een voorproefje van wat een Chatbot allemaal kan? Bekijk dan eens onderstaande video over de chatbot van KLM. Of abonneer je op de bot van CNN om te zien hoe zij hun volgers exact dát nieuws sturen waar zij interesse in hebben!

Posted in

2 gedachten over “Gaat deze ontwikkeling e-mailmarketing echt verslaan?”

  1. Wij zijn met een groep makelaars die wellicht manychat willen inzetten voor een mooie drip-campagne. Dwz op gezetten tijden willen wij de bot weer laten kletsen met volgers om zodoende weer top-of-mind te komen.

    Wij denken daarbij bv om middels tags doelgroepen te maken en zodoende mensen weer te benaderen over bv schilderwerk, onderhoud aan de CV, bladeren uit de goot verwijderen, rentestanden, maar ook allerhanden leuke nieuwtjes zoals moderne inrichting(en), winterklaar maken vd tuin etc. etc.

    Kunnen jullie dat soort flows maken/schrijven?

    • Hi Pascal,

      Wat leuk! Zeker voor makelaars zijn er heel veel mogelijkheden met chatbots. We zullen even contact met jullie opnemen om een afspraak te maken.

      Hartelijke groet,
      Ingrid & Laura

Een reactie plaatsen