Engagement bait – Wat wordt ermee bedoeld?

arrow

Facebook is een geweldig platform om je potentiële klanten te bereiken. Facebook is nog altijd het meest populaire Social Media kanaal en vele mensen zitten dagelijks door hun tijdlijn te scrollen/bladeren. Maar de tijdlijnen worden steeds voller en Facebook kan niet alle berichten tonen. Je merkt het misschien zelf ook al dat je van sommige vrienden bijna nooit meer berichtjes ziet verschijnen, maar als je naar hun profielpagina gaat, zie je dat ze toch regelmatig iets posten. Dat komt omdat Facebook een ingenieus en mysterieus algoritme heeft dat bepaalt welke berichten jij wel en niet ziet. Op zich is het heel handig, Facebook kan aardig goed voorspellen wat jij wel en niet interessant vindt. Ze weten namelijk heel veel over je! Maar als bedrijf is het lastig. Slechts een klein percentage van je fans, ziet daadwerkelijk je updates.

Engagement bait wordt afgestraft

Eind 2017 kondigde Facebook aan om nog strenger te worden. ‘Engagement bait’ zou worden afgestraft via het algoritme en dus nog minder in de tijdlijn verschijnen. Maar wat wordt verstaan onder engagement bait? Dit zijn posts die vragen om te reageren, liken, taggen of delen, alleen maar om het bereik te vergroten en zonder waarde te leveren.

Je kent ze vast wel: van die namenlijsten waarbij staat: “Deze personen gaan jou trakteren op… . Tag hem of haar!“, of “Tag al je vrienden om kans te maken op…”, of “Wie is jouw favoriet, Edward of Jacob (duimpje omhoog voor Edward, hartje voor Jacob)”. Dit soort posts zorgen voor een hoog bereik (door alle tags, reacties en likes), maar voegen weinig waardevols toe. Terwijl Facebook vooral waardevolle interactie en conversaties wilt stimuleren.

Maar dan is de vraag: waar ligt de grens? Natuurlijk wil je met je posts interactie uitlokken, maar wanneer wordt je post dan gezien als engagement bait? Facebook is hier helaas niet heel duidelijk in, dus is het een kwestie van gezond verstand gebruiken: zolang jouw post waardevolle informatie geeft en de reacties die gegeven worden echt een conversatie uitlokken, dan vindt Facebook het alleen maar goed!

Hoe zit het met chatbots?

Een vraag die bij ons lang speelde was hoe het zat met de handige ‘comment’ tool, waarmee je mensen naar je chatbot kan leiden doordat ze een comment op een post achterlaten. Is dat engagement bait? Veel chatbot guru’s gaven aan dat dat geen engagement bait is, aangezien Facebook juist wil dat je actief aan de slag gaat met Messenger (en ook Messenger bots).

Echter kan je hier natuurlijk ook je posts zó maken dat zowel je post zelf als de reacties waardevol zijn. Dus niet “Typ het woord ‘e-book’ en je ontvangt ons gratis e-book in je Messenger”, maar bijvoorbeeld: “Wat is jouw grootste drempel om te beginnen met Chatbots? Laat het ons hieronder weten en je ontvangt ook meteen ons e-book met 10 tips hoe je Chatbots kunt inzetten in je Messenger.”

Zo vraag je wel om interactie, maar op een manier dat het een conversatie wordt en geef je ook duidelijk aan dat ze iets via Messenger ontvangen (een harde regel van Facebook).

Ook wij hebben dit in het verleden fout gedaan, en dit is dus zeker iets waar we op zullen gaan letten in al onze toekomstige berichten en in de berichten van onze klanten.

 

Lees ook dit duidelijke blog van Manychat voor meer voorbeelden:

Messenger Marketing + Compliance: What You Need to Know About Engagement Bait and Facebook ToS

Posted in

Een reactie plaatsen